Menu

Contact

De communicatiespiegel


An-Sofie Kesteleyn

Personen die zich publiek presenteren, spiegelen wij aan de ‘Wet van Maier’ (E = K x A). Het Effect van een optreden wordt bereikt door Kwaliteit én Acceptatie van de inhoud. En deze acceptatie heeft alles te maken met de wijze van presenteren…

De Vlaamse fotografe An-Sofie Kesteleyn (24) heeft de wind mee. Veel van wat ze in beelden vastlegt, oogst attentie van kenners van de fotografie. Ze won inmiddels de Zilveren Camera in de categorie Portretten met een fotoserie over de roodharige tweeling Kimberly en Gwendolyn onder de titel 'A lamb named beauty'. Naast een heuse tentoonstelling in De Brakke Grond was een jaaraanstelling als fotografe bij de Volkskrant haar deel.

Fotograaf en vooral 'beelddetective' Hans Aarsman, die haar deze Volkskrant-aanstelling bezorgde, is vol lof over zijn Belgische collega. "Ze heeft een neus voor onderwerpen, is doortastend en vasthoudend, haar foto’s zien er los uit maar hebben een mooie balans. Dat heeft met haar kleurgevoel te maken", aldus Aarsman.

An-Sofie is een zeer talentvolle fotografe. Haar fotogalerij toont mooie portretten. Maar dan het werk in opdracht voor de krant. In mijn vorige Spiegel had ik te doen met staatssecretaris Martin van Rijn, die door An-Sofie wel heel onvoordelig in de Volkskrant werd geportretteerd. Maar in de meest recente weekendbijlage van 15 juni van dezelfde krant werd ons aller Youp van 't Hek (59) op werkelijk ontluisterende wijze visueel neergezet. In de biologische supermarkt Marqt, ogend als een dikke zeventiger, licht gekromd, uitgeblust met hangende gelaatstrekken, onbewust slachtoffer van de onbarmhartige lens, tuurt hij naar iets wenselijks in het schap.

Nu zal het Youp, bij uitstek brenger van ironische en cynische maatschappelijke observaties, een worst zijn hoe hij op de foto gaat. Hij stelt zichzelf bij voortduring als verschijning ter discussie, waarbij hij zijn ijdelheid streelt met de gedachte dat zijn publiek toch wel denkt: 'ach Youp, je hebt wel gelijk maar we vinden je te gek leuk'. En dan is daar An-Sofie's foto! Youp ziet er inderdaad niet uit. De man is vastgelegd op een onbevangen en in Youps geval dus zeer kwetsbaar moment. Uit het redactionele bijschrift wordt duidelijk dat "nu Youp ’n dagje ouder wordt, hij afkerig begint te worden van de voedselindustrie."

En dan komt alles bij elkaar. Beeld en tekst. Lijkt het begrip 'een dagje ouder' een eufemisme. Lijkt Youp te beseffen dat biologisch en dus waarschijnlijk gezonder voedsel nodig is om 2014 nog te halen.

Het beeld is ogenschijnlijk, artistiek gezien, goed gekozen door An-Sofie. Vooral als ze de opdracht heeft gekregen een zo oud mogelijk ogende Youp neer te zetten. Maar was dat haar opdracht? Of is het creëren van 'die andere foto' voor An-Sofie artistiek doel op zich? Dat mag, maar ik raad eenieder die door het Vlaams talent dreigt te worden gefotografeerd, aan zelfbewust een deel van de beeldregie in de hand te houden. Vooraf mee te bepalen hoe men visueel 'de krant in gaat'. Je zal jezelf, als onderdeel van An-Sofie's onvermijdelijk aanstaande foto-expositie over 'prominente Nederlanders', maar zo ongewenst te kijk zien staan.

Raoul Hoyng, trainer/coach