Menu

Contact

De communicatiespiegel


Bart Chabot - schrijver, dichter

Personen die zich publiek presenteren, spiegelen wij aan de ‘Wet van Maier’ (E = K x A). Het Effect van een optreden wordt bereikt door Kwaliteit én Acceptatie van de inhoud. En deze acceptatie heeft alles te maken met de wijze van presenteren…

Nog even de laatste beelden van Pauw&Witteman meepakken op donderdag 31 oktober. Onmiddellijk een milde glimlach rond de mond bij het ontwaren van Bart Chabot, Haags schrijver en dichter. Reden van zijn aanschuiven die avond is het debuut van zijn eerste roman onder de dreigende titel Triggerhappy. De altijd overenergieke Chabot verhaalt in de hem bekende razendsnelle, uiterst kleurrijke formuleringen wat voor een queeste het schrijven van een roman is. De opmaat ervan verzorgd door zijn beste vriend, wijlen Martin Bril, die hem blasfemisch formulerend verwijt: "Chabot, wanneer ga je eindelijk..…gvd…… eens aan de slag!" nadat reeds tientallen boeken en gedichten Barts naam droegen. Het ging Bril om 'die roman'! En die is er nu dus.

Bart formuleert op onnavolgbare wijze hoe hij na zijn ziekte (hij had een hersentumor) de balans opmaakte van zijn leven. Hoe het "redelijk voor elkaar is op de vlakken van liefde en vriendschap" maar hij over zijn werk "niet tevreden" bleek te zijn. In een reeks hilarische formuleringen stelt Chabot zichzelf ter discussie. Was het 'in de TV-wereld blijven figureren, de clown uithangen op campings of op het toneel met vrienden' de ultieme verwezenlijking van zijn talenten? Nee, dus zitten op je krent en schrijven, discipline..….om na drie maanden nog niets interessants voor de buitenwereld te hebben, niemand die bevestigt dat het wat wordt en gevoelens van wanhoop zich aandienen.

Op vilein uitdagende wijze gooit plots tafelgenote Ingeborg Beugel, die bij P&W een item over dreigtweets becommentarieert, extra olie op het vuur door Barts nieuwe roman een "dun boekje" te noemen. Hoon van allen in de studio is haar deel. Chabot blijft echter aardig en vooral geestig, betitelt Beugels interruptie als een echt 'twittermomentje' en heeft alle lachers op zijn hand. Niet uit het lood geslagen door deze ogenschijnlijke diskwalificatie van zijn meest recente geesteskind, verhaalt Chabot over de steun en koestering van zijn uitgever en hoe er uiteindelijk, na 43 herschrijvingen van het werk, iets moois tot stand lijkt gekomen.

Die vermeende kwaliteit wordt door de schrijver in een prachtige, 'up tempo' geformuleerde metafoor benoemd. Zijn roman Triggerhappy typeert hij als een "constructie van duizenden boutjes. schroefjes en moertjes die, als alles flonkert, zindert en precies werkt zoals het moet werken, geweldig is. Zo niet dan is het kut!"

In Chabot lijkt alles samen te komen wat tot indringend presenteren leidt. Non-verbaal een opvallend gezicht, kaal met een kortgeknipte five o'clock shadow rondom, indringende, licht loensende ogen achter een voorname zware bril, heftige mimiek en fysieke bewegingen die steeds maar weer zijn prachtig geformuleerde volzinnen van een extra dimensie voorzien. Er is bij Bart sprake van een puur autonome verschijning die bijna alles op gevoel en met plezier lijkt te doen. Gevoel dat hem steeds lijkt te souffleren te gaan voor een persoonlijke richting, die verder kleur krijgt door goed doordachte en steeds herkenbare inhoud. De basis voor een aanzienlijke fanclub. Ondergetekende is lid.

Raoul Hoyng, trainer/coach