Menu

Contact

De communicatiespiegel


Heleen van Royen

Personen die zich publiek presenteren, spiegelen wij aan de ‘Wet van Maier’ (E = K x A). Het Effect van een optreden wordt bereikt door Kwaliteit én Acceptatie van de inhoud. En deze acceptatie heeft alles te maken met de wijze van presenteren...

Zappend langs tv-kanalen was daar plotseling Heleen van Royen in beeld bij Pauw & Witteman. Even die eerste gedachte: 'wat heeft ze nu weer?' Dan wordt snel duidelijk dat ze op 6 mei een eigen 'bookstore' opent in de Warmoesstraat, achter de Bijenkorf in Amsterdam. Een unicum in Nederland, een boekwinkel waarin de auteur centraal staat, met alleen boeken van Heleen van Royen, waaronder natuurlijk haar nieuwste titel De hartsvriendin. Waar ze niet alleen signeert, maar haar bezoekers ook trakteert (?) op lifestyle events, 'interactieve Google hangouts (?)' en muziekoptredens.

Heleen van Royen is veel meer dan een schrijfster. Ze is een merk. Heleen is bij voortduring bezig met haar personal branding. Dat maakt haar in sterke mate controversieel. Men raakt gefascineerd door het hees babbelende, goed ogende, fenomeen of kent nog steeds haar achternaam niet omdat men direct de afstandsbediening hanteert bij het ontwaren van haar gelaat. Ze is niet te stoppen. Manifesteert zich multimediaal, spiegelfoto's op Facebook, naaktfoto's in Playboy en nu ook op Twitter, poneert zichzelf als conceptueel kunstenares en is voor bijna alle media een 'onderwerp'. Ze wordt door Jeroen Pauw op ironische wijze als aandachttrekster weggezet en krijgt tegelijkertijd tien volle minuten de tijd om zichzelf en haar nieuwe boek schroomloos te promoten.

Het voelt als fascinerend, dat amalgaan van narcisme, exhibitionisme, excessief egocentrisme, overspannenheid en openheid, steeds geregisseerd door persoonlijke slimheid en intuïtie. En deze uitingen van wellust in combinatie met hypercommercialiteit hebben meestal een nieuw boek als directe aanleiding. Waardoor het beeld ontstaat van Heleen als gevangene van haar schrijverschap, die na maanden in haar persoonlijke isoleercel wordt vrijgelaten. De daarbij opgebouwde energie en creativiteit zorgen vervolgens steeds voor weer nieuwe kleuring van 'het merk'.  

Haar promotionele acties, waarbinnen ze haar drang om aandacht vormgeeft, zijn zeer doordacht. Of het nu haar samenwerking met lingerieontwerpster Marlies Dekkers is met het boek Stout of haar YouTube-aankondiging, in haar Portugese jacuzzi, van de nieuwe bookstore in Amsterdam, natuurlijk met die vette knipoog naar Moederdag.  

Uitdagend, tegendraads, opdringerig, inhoudelijk, met een goed gevoel voor wat haar volgers en lezers interesseert, zorgt ze voor maximale aandacht. Als opmaat voor haar waarschijnlijk volgende bestseller. De eerste druk van De hartsvriendin omvat 85.000 exemplaren, dus er is bij de uitgever ruim vertrouwen dat het (weer) gaat lukken. Heleen heeft inmiddels anderhalf miljoen boeken verkocht die in meer dan 20 talen zijn uitgebracht. Niemand zal ontkennen dat hier sprake is van een onmiskenbare mix van zeer breed geaccepteerde schrijfvaardigheid en haar persoon als merk.

Hoe bedoelt u, effect?  

Raoul Hoyng, trainer/coach